lördag 29 september 2012

Jag fick ett tips

Jag beklagade mig häromdagen om lagning av jeansknän. Fröken slöjd tipsade om att sprätta upp ena sidosömmen, för att på så sätt få in byxknän i symaskinen. Så smart!
 Jag sprättade upp den ena sömmen, det går ju fort och kräver varken tankekraft eller koncentration.

 Nu gick byxan in i maskinen. Sicksackade hej vilt över hela knät. När det gäller barnkläder är det funktion framför utseende.

 Sydde sömmen jag sprättat upp.

Hela byxknän, redo för nya vilda lekar och äventyr.

Tilläggas bör att det mesta som kan gå fel också gjorde så. Min maskin är klen, men det brukar funka att sy flerdubbelt jeanstyg, tex över en befintlig fåll, om jag bara tar sats lite och kör som en dåre över. Nu fastnade nålen totalt istället och jag fick knipsa av den med en tång, den satt som berget!

Sedan lyckades jag pricka en knappnål så exakt att den gick av och pressades ner i maskinen. De sista centrimetrarna satt jag bara och väntade på att undertråden skulle ta slut precis innan målgång. Detta hände lyckligtvis inte.

Nåväl, jag är nöjd, det gick fort och blev slitstarkt. När byxorna åter är sönder får de själva bli till lappar.
Tack Fröken slöjd!

1 kommentar:

  1. Hej igen

    När det är jättetjockt brukar jag försöka snurra på handhjulet istället för att gasa. Knappnålarna rekommenderar jag att mina "elever" ska ta bort innan de syr över dem, brukar vara extra viktigt just i tjocka tyger. Hade en elev i 6:an en gång som fick åka till vårdcentralen då symaskinsnålen krockat med knappnålen och skjutits upp på halsen. Jag hittade varken märket på halsen eller biten från nålen så killen blev livrädd och vi fick ringa efter pappan son tog honom till VC de hittade inget heller, han var tack och lov bara chockad.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera