onsdag 3 oktober 2012

Att sticka en socka

Att sticka en socka är inga problem. Att sticka två kan vara en riktig utmaning. När man stickat en socka är man ju på sätt och vis klar, samtidigt som man har halva arbetet kvar. För mig krävs ett visst mått av bestämdhet för att börja på socka nummer två. Inget annat får påbörjas innan socka nummer två är på stickorna. Fenomenet är känt, kallas för second sock syndrome.

När båda sockorna är klara återstår dock den största utmaningen. Att fästa trågarna. Finns det något tråkigare? Många stickningar har blivigt liggande i veckor innan jag tagit mig tio minuter till detta. Konstigt, men jag tror att det sitter i generna. När mamma stickade sockor till mig, överäckte hon de alltid med orden:
- Trådarna får du fästa själv.

1 kommentar:

  1. När jag virkar vantar virkar jag alltid de två samtidigt. (lite lättare med virkning dock). Lite åt gången och så skiftar jag emellan. Annars skulle jag aldrig bli färdig....

    SvaraRadera