torsdag 25 oktober 2012

En idé, en plan, ett projekt

Äldsta sonens alla kläder har jag kvar och de används nu flitigt av den yngsta. När han vuxit ur de, ger jag bort eller säljer de kläder som fortfarande är hela. Vissa plagg sparar jag till pojkarna själva, sådana plagg som man verkligen förknippar med dem. Pojkarna har en varsin låda, där jag sparar små minnen efter hand, grattiskort, dagstidning från dagen de föddes, armbanden från bb och några  klädesplagg. Jag hoppas och tror att de kommer att uppskatta sina lådor i framtiden.

Men de kläder som man älskar mest, är ju de som också är mest slitna och fläckiga. De plaggen sparar jag nu. Tanken är att jag skall sy ett lapptäcke av dem. Ingen originell idé förvisso, men i detta fallet krävs det att man tänker efter före. Kläder läggs på hög, om ett tag skall jag börja klippa till lappar. Det kommer säkerligen att ta många år, innan jag har nog med lappar för ett helt lapptäcke.

Min tanke är att jag skall sitta på ålderns höst, insvept i mitt täcke. Klappa, känna, lukta och minnas ungdomens glada dagar. Vi får se hur täcket blir, om 10 år eller så.

3 kommentarer: