lördag 27 oktober 2012

En skön kontrast

2 januari i år, lillkillen är några minuter gammal, Mölndals förlossning.      

När jag var gravid, speciellt första gången 2008, följde jag alla förlossningsprogram som gick på tv. De flesta kom från USA. Ofta var programmen skrikiga, stressiga. Minst två läkare, flertalet sköterskor och hela släkten stog och skrek på den födande kvinnan att hon skulle krysta. Det var värkstimulerande dropp och epiduralbedövning högt och lågt, kejsarsnitt till höger och vänster. I USA tycks det lämnas lite utrymme till den naturliga processen, det naturliga förloppet.

Nu har jag fött två barn och jag vet hur det är, för mig i alla fall. Alla förlossningar är olika, alla upplevelser därav lika så.

Häromdagen sändes det första avsnittet av barnmorskorna Norge och det var en halvtimme av ren och skär harmoni. "Inte alla barn kommer till världen på stora sjukhus. I denna nya säsong av den norska dokumentärserien är det barnmorskor på små kvinnomottagningar, långt från närmaste BB, som står i fokus." skriver SVT på sin hemsida. Allt var så lugnt och fint, så varmt och värdigt, trots de knappa resurser de har ute på landsbygden, långt från sjukhus. Det var en skön kontrast till mycket av det jag tidigare sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar