måndag 22 oktober 2012

Kvalitet vs Kvantitet

Jag tillhör de som inte tycker att det är speciellt roliga att köpa kläder. Gör det mest för att det är måste, hel och ren vill man ju vara, gärna snygg också. Men det som gör att jag tappar sugen totalt är den superdåliga kvalitén på många kläder från de stora kedjorna idag. Ovan ser ni fodret på en kappa, inköpt för ett år sedan och inte speciellt välanvänd.

Naturligtvis förstår jag att man får vad man betalar för, men när pengarna tryter är det lätt att slinka in på ex H&M. Så är man glad och nöjd ett tag och sedan blir man besviken. Men vad gör det, när man kan köpa nytt igen för några hundralappar? Är det så vi vill konsumera? Köpa nytt hela tiden, många billiga plagg istället för få hållbara?

En ytterligare aspekt på de billiga priserna, är ju naturligtvis de förhållanden som kläderna produceras under. Ett ämne jag inte är speciellt insatt i, men genom lite enkel huvudräkning kan man ändå lätt räkna ut att det inte blir mycket över till den som faktist sytt plagget. Denna kappa kostade 500:-. Affären skall ju ha sin del, anställda och lokaler skall betalas. Frakten från Kina skall betalas. Tyget kostar. Fabriksägaren i Kina vill naturligtvis ha en vinst han med. Många vill ha en del av kakan, misstänker att den som sytt endast får smulorna som blir över.

När jag kommit i ursprungsform från den senaste graviditeten skall jag ut och köpa en ny kappa. Låta den kosta vad den kostar, titta på kvalitet. Försöka att ta reda på hur den är tillverkad. Använda den i många år, tycka att det är värt det att lämna in den till en skräddare, då fodret går sönder. Tills dess använder jag min trasiga kappa och surar lite varje gång jag ser hålen.

3 kommentarer:

  1. Själv har jag börjat finkamma second hand butikerna efter fynd istället. Billigt och samvetsvänligt.

    SvaraRadera
  2. Önskar att jag själv hade tålamod och intresse för att fynda på secondhgand, tyvärr är det inte så. Går ofta på secondhandbutiker, men hittar aldrig något som passar. Men jag skänker mina gamla (och hela) kläder dit.

    Blir ofta avis när jag ser andras fina fynd.

    SvaraRadera
  3. sv; ja, jag tror att det kommer att bi en stickning som lyser upp i höstmörkret!

    Det här med kvalité och kvantité - jag har inte heller varit en sånn som shoppar mycket, men när jag gjort det har jag helt inte velat köpa så dyra kläder för jag har tyckt att det är onödigt att lägga pengar på kläder. På sistone har jag väl mer och mer insett att det är bättre att lägga några hundralappar mer för då är det större chans (men ingen garanti) att de som producerat kläderna faktiskt fått en respektabel lön och förhoppningsvis sluppit arbeta under förhållande som är en risk för deras hälsa.
    Tyvärr kan man aldrig vara säker, jag tror ibland att de stora modehusens kläder är producerade under minst lika vidriga förhållande, men företaget tjänar bara ännu mer pengar.
    Jag skulle gärna handla mer kläder på affärer som Gudrun Sjödén, som jag vet producerar kläder när det ligger mycket omtanke kring personalen och förhållandena som kläderna framställs i. Tyvärr är jag en XS och det är mycket sällan Gudrun Sjödén har den storleken, något jag klagat på hos dem. Jag tycker är storlekmobbning. Men det är ju en helt annan fråga :)

    SvaraRadera