fredag 16 november 2012

Den ovana stickan

När jag pluggade hade jag turen att få ett stipendium på 15000 kr. Lyckan var total, jag hade levt som som student i många år och dessutom fått ett barn. Det hade funnits lite pengar över att spendera på saker som inte tillhörde den absoluta nödvändigheten. Så direkt när pengarna landat på mitt konto visste jag var jag skulle bege mig. Till garnbutiken. Där inhandlades det något som jag så länge hade drömt om, ett Symfonie Wood lyxset och sedan den dagen har de stickorna varit mina favoriter.

När jag nu hade mina nya fina stickor, slutade jag helt att använda vanliga stickor, allt jag stickade gjordes nu på rundsticka, även vanlig "fram och tillbakastickning". I går fick jag ett ryck och började sticka på vanliga stickor igen, efter tre års bortavaro. Och hjälp vad jobbigt det var! Jag brukar sitta uppkrupen i ett hörn i soffan när jag stickar, men nu behövdes det plötsligt en massa plats både åt höger och vänster för flaxande stickor. Tungt blev det också, vanliga stickor har ju en helt annan tyngdpunkt och det är mer som skall vevas runt. Efter ett litet tag protesterade axlarna, att sticka var tydligen inget som den vana stickaren var van vid.

Kort efter bilden togs hoppade stickningen över på mina älskade rundstickor igen. De andra stickorna lägger jag nog bort för evigt nu.

1 kommentar:

  1. Jag fick också stipendium när jag pluggade - jag köpte också garn! :D

    SvaraRadera