lördag 10 november 2012

Killens Kofta



Koftan är ju klar och nu även fotad. Sonen är ju något ovillig att ställa upp på kort, han tycker att jag fotar honom hela tiden. Med en Bamsetidning i handen satt han iallafall still en stund.

Koftan är stickad i Visjögarn i färgerna brun och nyponröd. Koftan blev mjuk och skön för en liten kille. Jag använde stickor 3,5 på hela koftan och virkade en liten kant med smygmaskor i resåret i halsen, så att den inte töjer sig. Mönster finns det inget. Stickade en provlapp och tog mått från en tröja som används flitigt idag. Stickad uppifrån och ner. Knapparna är i trä och kommer från den lokala garnbutiken.

Det är skönt att den är färdig. Jag tröttnade lite på slutet. Från färdigstickad, tills att knapparna satt på plats tog det en liten stund, att sy i knappar är ju nästan lika trist som att fästa trådar.

När stickningen nu är färdig, har jag lovat mig själv att jag inför nästa koftprojekt skall lära mig olika tekniker för att sticka knapphål. Knapphålen syns ju inte när den är knäppt, men mina knapphål lämnar mycket övrigt att önska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar