fredag 2 november 2012

Lejonmamman

Somliga kanske undrar varför jag gör en sådan stor sak av en trasig pumpa. Men när min son blev ledsen över de handlingar, som någon annan utförde väcktes en storm av känslor inom mig. Många kan säkert härledas till den naturliga beskyddarinstinkten, som mödrar känner för sina barn. Lejonmamman i mig vaknade, här skall det beskyddas och försvaras. Ingen får på ett sådant dumt sätt göra mitt barn illa, trots att händelsen i sig faktist är ganska begatellartad, sett ur ett vuxet perspektiv. Pumpan kostade inte många kronor, skall ju ändå slängas efter några dagar. Men sett från en fyraårings ögon, så var det ju något mycket viktigt som gått förlorat. Jag tror att många föräldrar kan känna igen sig i mina känslor. Mitt hjärta brast då det inte fanns något jag kunde göra för att reparera skadan.

Nåväl, efter lite detektivarbete fick jag namnet på en av pojkarna. Tog telefonen och pratade ett tag med en mycket trevlig och sympatisk mamma, som tycktes förstå det stora i denna lilla händelse. När jag var och tränade hade två pojkar med föräldrar kommit förbi med en ursäkt och en  godispåse till sonen.
- Nu vill jag vara vän med de pojkarna, sa sonen när jag kom hem.

Varför gjorde jag så stor sak av det hela? Jo, för det första skulle jag aldrig acceptera ett sådant beteende från mina egna barn. Jag tror även att det är viktigt att pojkarna fick se konsekvenserna av sitt handlande. Jag förstår att syftet inte hade varit ont, snarare var det nog så att några sockerspeedade ungar lite tappade omdömet och ville vara tuffa inför varandra. Nu vet de att de gjort någon annan ledsen, de har säkerligen fått lite skäll och bannor från sina föräldrar och de har fått komma hit och be om ursäkt. Jag tror att ungarna har fått sig en viktig läxa.

Min son har också lärt sig något. Nu vet han att om någon är dum, så skall man säga förlåt. Han vet att rättvisa kan skipas. Och även han har nog lärt sig att handling får konsekvens.

Nu lägger jag denna historia till handlingarna och kommer aldrig mer att skriva om någon halloweenpumpa här på bloggen. Nu blir det mera stickat istället.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Tycker du resonerar helt klokt, det ger hopp om en bättre värld!

    SvaraRadera