torsdag 27 december 2012

Aviga maskor

Mina första stickade sockor, nu ca 6 år gamla.

Jag har förstått att det är många som inte gillar aviga maskor. Många tycker att de tar längre tid att sticka, att de är lite krångligare än räta maskor. Det gäller inte mig. Jag stickar fortare avigt än rät. När jag tittar på tv och blicken och koncentrationen är på annat håll föredrar jag de aviga maskorna. Vill du ochså veta hur man blir mästare på de aviga varven? Här kommer de viktigaste grunderna:

1. Bestäm dig för att sticka sockor, men inte vet hur man gör. Lägg upp och börja sticka ändå.

2. Se till att stickningen hamnar mellan dig och stickorna du håller i, så att du håller "baklänges". Man stickar alltså på de två bakre stickorna och inte de två främre som är brukligt när man stickar på strumpstickor. Nu måste du sticka aviga maskor varje varv för att det skall bli slätstickning.

3. Tyck under fyra års tid att alla som skriver sockmönster är dumma i huvudet, för de verkar ju inte förstå att det inte blir fint när man blandar in en massa räta maskor i slätstickningen.

4. Sticka mängder av sockor till hela släkten. Börja sedan ana att du kanske stickar på fel sätt. Kämpa hårt på några sockor för att bli av med ovanan att sticka bakvänt.

Voala! Du har nu blivit avigmaskans mästare!             

2 kommentarer:

  1. Wow, så häftigt att du antagligen är svensk mästare på aviga maskor!

    SvaraRadera