fredag 28 december 2012

Bastugåva

I kväll skall hela familjen hem till vänner och inviga deras bastu. Bastun är förvisso inte ny, men huset är nytt för dem och därför blir det nu invigning. Jag är ingen bastumänniska, gillar inte värme alls, skulle nog föredra att sitta ute i kylan och frysa ett tag i stället.

Som en liten bastupresent, en gåbortgåva, tar jag därför med mig lite kall och hemgjord glass. Familjens julklapp till sambon var nämligen en glassmaskin. Oj oj vad god den hemgjorda glassen blir. Jag har aldrig smakat en så gräddig och god glass som den jag gjort själv. Tänk Häagen-Dazs fast godare. Trots den trista packeteringen hoppas jag att det blir uppskattat.

När man gör egen glass använder man ofta äggulor. Glass i stora lass och överblivna äggvitor gör ju att man bara måste göra lite maränger också. Den mörkare glassen är en choklad/kaffeglass och den vilta ljuvligt god vanilj.

1 kommentar:

  1. Åh hemgjorda godsaker utan konstiga ämnen :-) gott

    SvaraRadera