onsdag 5 december 2012

Islykta

Islyktor hör ju vintern till. Här är årets första. Det finns ett enkelt litet knep, som gör lyktan enkel att göra.
(Det var så nedrans kallt ute att jag bara sprang ut och knäppte en bild, därav den fina lutningen)

När man ställer ut hinken med vattnet, isolerar man underifrån, jag har annvänt en fleecepläd, men det funkar ju med vad som helst egentligen, till exempel tidningar eller frigolit.

Min hink stod ute i ca 36 timmar. Sedan tog jag in den och lät den stå inne, så att det smälte lite runt om, då är den lätt att få ut. Sedan vänder man förstiktigt hinken upp och ner, gärna i badkaret. Botten har inte frusit till is, tack vare isoleringen. Vattnet som inte frusit är bara att hälla ut och lyktan är klar. Inget hackande med skruvmejsel eller hammare alltså. Busenkelt!

2 kommentarer:

  1. Smart sätt att göra det på istället för att trycka ner en annan hink i hinken för att få hålet. Visste du förresten att om du kokar vattnet som du sen låter frysa i hinken får isen mycket färre luftbubblor. Fråga mig inte hur det fungerar, men det fungerar :)

    SvaraRadera
  2. Gud, vad smart! Det blir himla snyggt.

    SvaraRadera