måndag 10 december 2012

Jeanne D'Arc

Bilden är lånad från Pyssel och knåp.

Jag har länge funderat på att sticka en tröja till mig, skissat lite i huvudet hur jag vill att den skall se ut. Lite längre gär bak, lite oz. Jag har funderat och grunnat. Så en dag tittade jag in på Maria Olssons blogg, pyssel och knåp och ser att hon har stickat en fantastiskt fin tröja., Jeanne  D'Arc. Precis en sådan som jag har funderat på.

Jag har sådan tur att hon söker teststickare och naturligtvis vill jag teststicka! När jag sedan skall välja garn så kommer jag efter ett tag på att jag har garn hemma som jag älskar. Garnet köptes för två år sedan. Stickades till en kofta. Koftan provades en gång. Jag kunde konstatera att det nog var den fulaste koftan som någonsin stickats. Så jag tog av mig koftan och repade upp den. Garnet förtjänade ett bättre öde. Så då blev garnet till en annan kofta, som var fin men inte passade mig, så återigen så repades det upp. Sedan dess har garnet legat i en påse.

Jag provstickade en testlapp med den föreslagna stickstorleken. Maskantalet stämde precis med det i mönstret, trots att garnerna är olika. Så nu sitter jag här och stickar på en ursnygg tröja i ett supergosigt garn. Stickningen går sakta frammåt mellan barnskrik, pepparkaksbak och sömnlösa nätter. Det borde ju bli hur bra som helst det här!

4 kommentarer:

  1. Marias tröja är så himla fin! Jag ska nog sätta stickorna i dne när jag kommer tillbaka från sri Lanka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du gör rätt i!

      Radera
  2. Hur långt har du kommit? Jag har precis stickat klart kortvarven, det blir väldigt snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så långt, jag har gjort den sista avmaskningen för ärmarna på bakstycket. Håller med om att det blir väldigt fint. Nu hoppas jag på att lilla killen sover gott om kvällar och nätter, så jag har tid att fortsätta i rimlig takt.

      Radera