tisdag 18 december 2012

Kamratkola

När jag var liten, kanske 10 år gammal, läste jag detta recept i kamratposten, därav namnet. Kolan har blivigt lagad många, många gånger sedan dess. I säkert 10 år så glömde jag bort kolans existens. Men helt plötsligt dök receptet upp i mitt huvud igen, det hade etsat sig fast i ryggmärgen tydligen. Lika god nu som då.

Enkel och snabb kola:

1 dl socker
1 dl sirap
4 msk smör
1 msk kakao

Koka upp allt, låt sedan koka försiktigt på svag värme i ca 8 min. Gör ett kulprov (släpp ner lite av den kokande kolan i ett glas med iskallt vatten, för att känna av konsistensen.) Kolan skall vara mjuk, men inte kletig.

Lägg smörpapper i en ganska liten form (ca 15x20 cm). Pappret skall täcka kanterna och botten. Häll upp smeten, ställ kallt. Skär i bitar, innan kolan stelnat helt.
Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar