lördag 8 december 2012

Saffransbullar

Helt underbart goda är det med saffransbullar med vanilj. Receptet har jag hittat på nätet för länge sedan, men nu hittar jag inte tillbaka dit. Så här kommer det (något förfinat av mig):

ca 40 st

Degen:
150 g smör
5 dl mjölk
1 paket jäst
1 burk kesella (250 gr 10%)
2 dl socker
1 g saffran
1/2 tsk salt
1 ägg
18 dl vetemjöl

Fyllning:
Smör
Socker
Vaniljsocker
Florsocker

Topping:
1 ägg
Strösocker

Smula ner jästen i degbunken.
Smält smöret och blanda med mjölken, låt det bli fingervarmt. Tillsätt saffran i degspadet. Häll lite av degspadet över jästen och rör tills jästen löst sig. Häll i resten av degspadet. Tillsätt socker, salt, kesella, ägg. Rör om. Tillsätt 3/4 av mjölet och knåda. Degen skall släppa från kanterna, men kan med fördel vara lite åt det lösa hållet. Tillsätt mer mjöl om det behövs.

Låt jäsa i ca 40 min.

Dela degen i två delar. Kavla ut till en rektangulär form. Bred smör, strö över socker, florsocker och vaniljsocker (snåla inte) på halva plattan. Vik sedan plattan dubbel, den obredda delen över delen med fyllning. Skär i remsor som sedan tvinnas.

Jäs på pålt i ca 40 min, pensla med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i 225 grader i mitten av ugnen i ca 7-8 min.

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar