söndag 2 december 2012

Saffranskaka

Advent och denna underbart goda saffranskaka är synonymt för mig. Klockan åtta i morse stod jag i köket och rörde ihop årets första. Prova du med, du kommer inte bli besviken!

Mamma Lenas adventskaka

1 pkt saffran
2 ägg
3 dl socker
200 gr smält, avsvalnat smör
1 1/2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker poröst
Tillsätt stött saffran, smör och mjölk.
Blanda mjöl med bakpulver och rör ner i smeten.

Häll i smord och bröad form, gärna med löstagbar kant.
Grädda i 175 C i ca 45 minuter.

Pudra över florsocker. Njut!

2 kommentarer:

  1. Vad gott! Jag hade tänkt baka lussekatter idag med det är ju skönt att slippa joxa med jäst och sånt så kanske jag ska prova din kaka istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är så bra med den, man får sin saffransdos efter minimalt med arbete. Lussekatter får vänta lite för mig, om jag gör de för tidigt har jag ätit upp alla innan Lucia.

      Radera