söndag 17 mars 2013

Paus

I bland är det skönt att fatta beslutet att inte fortsätta på ett projekt, att medvetet ta beslutet att lägga något åt sidan. Mitt ambitiösa och urtrista idiotprojekt har gnagt på mitt samvete ett bra tag. Det har stressat mig. Jag har tänkt att nästa vecka får jag inte sticka något annat på pendeln, fem nya lappar måste vara klara. Tjusningen med stickning har gått förlorad. Lusten har bytts mot krav och måsten.

Men så tänkte jag efter. Varför skall jag tvinga mig när jag inte vill, när jag hellre vill sticka annat. Så det var med lätta händer jag stuvade undan projektet. Kanske faller lusten på igen om ett halvår eller så, kanske blir det några fina kuddar av alla lappar. Men just nu skall jag fokusera på det som jag vill sticka och njuta av processen.

3 kommentarer:

  1. hej!
    Ja ibland behöver man ta en paus. Det blir säkert något fint så småningom. När jag läste ditt gamla inlägg - att du fick göra provlappar för rutorna. Ett sätt att komma ifrån det är att stick apå det här viset.
    1. Lägg upp 3 maskor.
    Sticka rätstickning.
    2. Öka en maska i första maskan på varje varv, det bildas en triangel.
    Sticka till diagonalen har önskad längd i cm.
    3. Minska en maska (sticka ihop 2 maskor)i början på varje varv.
    Fortsätt tills maskorna är slut så har du en kvadrat.
    På det här sättet går det att kombinera olika tjocka garner i en och samma stickning.
    Du kanske kan kombinera "rakarutor" och "diagonalrutor".
    Sättet att sticka hittade jag i Sticka på eget vis av Lena Nessle.
    Se även förslag på nätet:
    http://soanpysslar.blogspot.se/2008/01/vad-ska-man-gra-av-restgarnjo-lappar.html
    http://stickskolan.se/strukturer/aviga-och-rata/
    På Youtube finns en liknade dock skapar de en avlång filt direkt. https://www.youtube.com/watch?v=Vtr_zdlI-2g
    Hälsningar
    Fröken Slöjd
    ps. Det är viktigt att njuta av sin hobby. För många krav = ta paus! Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Blir förvånad att jag inte kommit på det själv, jag har ju stickat en babyfilt på det sättat. Då vet men ju att storleken stämmer, utan att repa upp och sticka om. Kommer projektet igång igen så skall jag absolut köra på diagonalen!

      Radera
  2. Jag förstår dig precis! Det är bättre att lägga undan det då ett tag och sticka på något roligt istället.

    SvaraRadera