söndag 24 mars 2013

Slarvmaja

När jag gör saker vill jag att det skall gå fort, arbetet skall utföras på ett effektivt sätt. Det skall gå undan, ingen tid skall spillas i onödan. Det gör att jag ibland missar viktiga saker i all hast, att jag gör fel lite här och var. Gränsen mellan att vara effektiv och att slarva är hårfin och jag sicksackar över den gränsen hela tiden.

Men samtidigt som jag kan slarva till det, så har jag höga krav på mig själv och jag vill att det jag gör skall bli bra. Så ibland måste jag göra om, göra rätt och naturligtvis hade det varit bättre att inte skynda så mycket från början. Att stressa lönar sig nästan aldrig, men mitt mål är ju inte heller att stressa, mitt mål är att vara effektiv.

Men resultatet av min effektivitet (slarvande) ses här ovan. Detta är fjärde gången jag lägger upp till en Pomatomus, dessa fyra gånger har resulterat i en färdig socka. Mönstret är urlätt, stickor och garn funkar fint, det är bara mitt slarvande som ställer till det. Så nu önskar jag mig själv lycka till och stickar lungt vidare på försök nummer fyra.

3 kommentarer:

  1. Lycka till att det blir rätt den här gången! Det var ett härligt uttryck du använder: att du "sicksackar" över gränsen mellan effektivitet och slarv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har stickat färdigt "benet" nu utan missöden, hoppas på att det fortsätter så.

      Radera
  2. Det händer mig också alltför ofta. Jag bara kör på och inser sen att jag har stickat hela galet fel. Och aldrig lär jag mig heller.

    SvaraRadera