söndag 23 juni 2013

Mattan


Man skulle kunna tro att detta är ett litet och snabbt projekt. Lite rätstickning fram och tillbaka på stora stickor och några timmar senare är mattan färdig. Jag trodde att det var så, men efter att ha stickat några varv insåg jag hur fel jag hade haft. Jag använde små stickor (6mm), i förhållande till garnet. Varje varv, varje maska tog sin tid. Garnet skulle dras åt, det gick trögt. Efter några varv värkte händerna och stickning fick läggas undan till nästa dag. Och så höll jag på, stickade lite, vilade mycket. Det planerade helgprojektet tog mig två månader att färdigställa.

Men nu är den färdig. Badrumsmattan till mitt nyfixade badrum. Glad och nöjd med resultatet och glad och nöjd i vetskapen att jag aldrig skall sticka en till. Garnet är Hooked Ribbon XL och nästan 1 kg garn gick det åt.

1 kommentar:

  1. Väldigt vacker, men jag förstår att detta är inget för mig. Jag virkade badrumsmattor av smala trasmattor runt, runt. Också lite hårt men betydligt snabbare, tyvärr inte lika snyggt. Men inte så pjåkigt, tyckte både jag och katten.
    http://ingridspostit.blogspot.se/2012/07/ett-slitet-paslakan-blev-till-en-virkad.html

    SvaraRadera