lördag 23 november 2013

Bästa boken!

 Sist jag var i mitt barndomshem och hälsade på pappa, så tog jag med mig en bok. Lite på slentrian, oj en stickbok den vill jag ha. Så hamnade den hemma hos mig istället och jag öppnade den inte ens. Den såg lite halvtrist ut, men som ordspråket säger: Don't ́t judge a book by its cover!
 Här om dagen tittade jag i boken och efter några minuter var jag helt fast! Den underbara rubriken gör att man vill läsa mer. Boken berättar om stickningen väg genom Sverige, om trender och traditioner.
Faktadelen innehåller inte bara det obligatoriska teknikavsnittet, utan här återfinns även kapittel som ullhårets byggnad och egenskaper, olika slags ullhår och fårraser. Vi lär oss inte bara sticka på vanligt sätt, utan även tvåändssticka, tvätta och sköta om våra stickade plagg, välja garn utifrån ullsort, nysta garn och precis allt man kan tänkas behöva veta.
Förvånansvärt många av modellerna håller fortfarande, vem vill inte ha en stickad kappa.
Eller en sådan här tröja från bohuslän, den måste stickas någon gång. Mängder av tröjor, koftor, mössor, vantar och sjalar trängs i boken och bara väntar på att bli stickade. En helt perfekt stickbok med andra ord.

Boken är trykt 1979 och ingick i serien Svensk Hemslöjds mönsterböcker. Skulle du råka springa på den på ett antikvariat eller loppis, skynda dig att köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar