onsdag 6 november 2013

Color Affection





Så är den då färdig, sjalen som skulle vara en present till min faster, men som blev min istället. Terapistickning har jag beskrivit den som tidigare och det var precis var det var. Det superenkla mönstret gjorde att tankarna lätt flög iväg och i varje maska finns det tankar, minnen och kärlek.

Tankeverksamheten svek mig totalt och jag valde 1/2 nummer förstora stickor, vilket gör en stor skillnad på en redan stor sjal. Den är helt gigantisk! Men jag gillar den och bättre för stor än för liten.

Innan jag satte igång hade jag insett att många innan mig hade problem med att den övre kanten blivit för snäv, så jag gjorde omslag istället för att öka i maskorna. Kanske inte lika fint på detaljnivå, men helheten blir så mycket bättre.

Garnet är Rowan fine tweed och det gick åt ca 80g av varje färg på stickor 4,5. Jag är nöjd, mycket nöjd och känner mig nu rustad inför vintern.

8 kommentarer:

  1. Jag säger bara; När det gäller sjalar, så ju större desto bättre! Och den här förstår jag att du är nöjd med, den är superfin!

    Bilderna är verkligen kanonfina! Och varje gång du syns på bild, så tänker jag alltid: Engelsk ros! :-)

    Ja det gott! /Blenda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du är rolig du, engelsk ros :) man tackar!

      Radera
  2. Så otroligt fin! Både du och sjalen (som passar dig perfekt i färgerna)!

    Ja, jag får nog släpa med mig jackeländet till skomakaren. Tyvärr sitter tryckknapparna lite knasigt nära dragkedjan och är på sina ställen nitad igenom kanten på den, så det kanske inte går men jag ska i vilket fall som helt försöka. :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker din sjal är jättefin! Undrar om jag kan få veta vad de olika färgerna heter eller har för nummer??
    Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack så mycket!

      Jag är lite slarvig med att spara på etiketter, lever nog lite i förnekelse över att garn kan ta slut och att man kan behöva köpa mer. Det gråa garnet vet jag inte vilket nummer det har, men det rosa är nr 362 och det lila 374 eller 375, Rowan fine tweed.

      Radera
  4. Så himla fin sjal du har stickat! Färgerna är verkligen fina ihop!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt vackra färger! Och storleken - som en stor, varm, ullig kram.
    Det är något speciellt med stickat som har i sig många minnen, tankarna kommer tillbaka när sakerna används. Hoppas det är många varma minnen av din faster där i maskorna, och att du kan ta fram dem varje gång sjalen är på.

    SvaraRadera
  6. Din Color Affection blev verkligen fin! Snyggt jobbat!

    Det är lite roligt, för jag heter också Anna. Har tänkt döpa min framtida garnaffär till Aviga Anna (fast det lutar mer åt annat namn ändå). Har två barn, där ena är född -12. Varit tillsammans med min make i 10 år, och brukar också få garnpengar av svärföräldrarna.

    SvaraRadera