tisdag 12 november 2013

Den ultimata sjalen



När jag skall göra en sjal, utgår jag oftast från samma grundregler. Sjalen skall vara stickad och inte virkad. Garnet skall vara 100 % naturfiber (helst ull då) och så är jag inte så förtjust i fransar. Så brukar jag tänka när jag letar nya sjalprojekt.

Men hur många sjalar jag än stickar, så slutar det alltid med att jag annvänder min virkade-troligen ej i naturfiber- med fransar sjal. Nästan varje dag under den kallare årstiden, i 8 års tid har jag använt sjalen, som en gång i tiden virkades av min mamma. Den kan bäras frammåt och bakåt, virad flera varv eller bara ett. Men det viktigaste av allt, den lägger sig alltd snyggt, hur fort man än snor på sig den.

Jag älskar min fina, varma, av mamma virkade svarta sjal men även jag förstår ju att det är lite galet att använda samma sjal i 8 år. Förändring måste ju ske, så nu skall jag börja använda de andra sjalar jag har lite flitigare. Om planen inte går i lås, så får väl nästa sjal jag gör bli en virkad sjal med fransar på.

7 kommentarer:

  1. Du kan ju alltid fråga mamma om mönstret och göra några till i andra färger? :) Tycker den är snygg hur som helst. Åtta år har ingen av mina sjalar hängt med, men jag har en spetsshal från Färöarna som varit med i gott och väl fyra år utan att klappa ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så lever inte min mamma, hon dog för 8 år sedan, det var då jag hittade sjalen och började använda den (men det är ju inget du kan veta eftersom jag inte skrivit det förut). Men mönstret ser enkelt ut, så det är nog bara att kopiera om jag vill, tyvärr är jag hopplöst dålig på att virka, men om viljan finns så skall det nog gå bra.

      Radera
  2. Kan det inte vara så att du använder den här sjalen som ett minne av din mor? Jag brukar också använda samma plagg fast jag gör eller köper nya. Gäller även skor. Man får ju sina favoriter och varför ändra på något som funkar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog är det så att jag använder sjalen som ett minne av lilla mamma. Jag vill ju fortsätta annvända den ochså, men lite ombyte förnöjer ju!

      Radera
  3. På Ravelry heter jag LindaOnsarp. :) Jag har dock inte hunnit lägga in mina julklappsstickningar än, för de ska fotas först, och det får vänta till på lördag när jag och dagsljuset är hemma samtidigt. Men från och med då finns de där!

    SvaraRadera
  4. Vissa sjalar blir helt enkelt favoriter :)

    SvaraRadera
  5. Förresten, din sjal är jättefin! Jag förstår att den är en favorit.

    SvaraRadera