söndag 5 januari 2014

Tålamodsprövande


Vissa projekt kan driva mig till vansinnets gräns, min Pomme de pin tillhör den kategorin av stickningar. Den var precis på väg att bli ett UFO då jag återupptog stickandet. Stickade lite fel, rev upp, stickade om. Krånglade lite och så höll det på. Nåväl, kroppen blev färdigstickad, helt i spetsstickning. Men då ser jag det. Jag har stickat fel.....på hela kroppen. Läst mönstret fel och det ser inte alls ut som det skall.

Jag blir galen, vägrar repa upp, vägrar ge upp. Funderar på hur jag skall göra och bestämmer mig för att ärmarna får bli slätstickade, istället för spetsstickade som mönstret säger. Jag är ordentligt trött på detta mönster nu.

Jag blockar själva kroppen av tröjan (den felstickade men färdigstickade delen) så att jag skall kunna mäta bättre när jag stickar min slätstickade ärm. Medan kroppen torkar, stickar jag en ärm. Men ärmen ser inte klok ut, stor och bylsig och ful. Kroppen däremot funkar riktigt hyfsat efter blockning och ser inte allt för tokig ut. Jag har ju stickas samma fel på hela tröjan, så istället för fel stickat, så är det annorlunda stickat. Mönstret finns ju där, det skiljer ju sig bara från originalet.

Jag bestämmer mig för att sticka spetsstickning på ärmarna, så som det skall vara och den slätstickade ärmen repas således upp. Nu klara jag nog inte av fler motgångar på detta projekt, så håll tummarna för att det rullar på nu.

3 kommentarer:

  1. å rackarns! den är tokigt fin i alla fall, jag tycker absolut att du ska behålla den som den är=)

    SvaraRadera
  2. Funkar det inte att gno på med samma mönster som du stickat på kroppen, din egen tidigare tolkning?

    Ser finfint ut i mina ögon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blir så jag får göra tror jag.

      Radera