tisdag 11 februari 2014

Pomme the pin!



 
 
Det är inte lätt att fota svarta stickningar men vi gjorde ett försök. För visst vill jag ju visa upp min färdiga Pomme de pin cardigan. I Juni började jag sticka på den och den har snuddat på UFO-status flera gånger. Men så tog jag mig i kragen vid mer än ett tillfälle och i går så blev den äntligen färdig.
 
 
Jag gillar min kofta mycket. Den är snygg och varm och passar till mycket, men vägen dit var lite krokig. Hela koftan är stickad i spetsstickning och redan på första varvet så läste jag nog diagrammet fel, med resultatet att min kofta inte ser ut som den borde, men då jag gjort samma fel konsekvent, så är det ju inget som syns.
 
Ärmarna är även isydda och det finns knappt något som jag ogillar mer än montering. (Det skulle vara när det står i mönstret: plocka upp ca 305 maskor som kanske ogillas lite mer)
 
Garnet är kampes 2-trådiga och kanske skulle denna kofta ha stickats i ett lyxigare garn. Nu är den ganska rustik i sin känsla och det går inte riktigt ihop med spetsmönstret. Men ibland är ju motsatser och kontraster bra.
 

Oj oj oj vad jag njuter!

6 kommentarer:

  1. helt underbar! och den passar så himla fint på dig =)

    SvaraRadera
  2. Jättefin!
    Och Kampes är ett fint garn som passar till mycket :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, den där finns bland mina favoriter! Så snygg den blev i svart, och svart är ju så användbart (shit, nu lät jag som min mormor...:-o) Rustikt garn är ju fantastiskt, jag gillar det (detta säger jag efter att ha spenderat en del av eftermiddagen i en garnaffär i Skövde, och känt och klämt på både supermjuka och strävare garner, och haft fullt sjå med att välja - eg skulle jag ju bara ha en rundsticka i nr 3, men du vet hur det är, jag gick därifrån med både ett supermjukt och ett lite grovt garn också...) Framför allt tror jag att jag föredrar rustikt garn, för det känns ärligare! Har varit så besviken på mjuka gosiga sockgarner tex, som är ok så länge man stickar med dem, men sen blir noppiga till tusen, sladdriga, eller ser skitfula ut i färgen när man tvättat dem. Ett rustikt garn förändras oftast inte så mycket, man vet vad man får liksom.)

    Ha det gott! /Blenda

    SvaraRadera
  4. Så fina ni är, du och koftan! :)

    SvaraRadera
  5. Jättefin!

    Instämmer med Blenda, och hyllar de mer rustika garnerna, efter att ha stickat många plagg som snart tappat form och fason.

    SvaraRadera