måndag 28 april 2014

Skogsmörkret

 Det har varit lite tyst här. Jag har varit på resande fot. En weekend i Tallinn med maken. Med på resan var naturligtvis min nystickade skogsmörkret. Planen var att ta mängder med fina bilder, men väl på plats var det mycket annat som lockade. Några FO foton kan jag ändå bjuda på.
 
Jag fullkomligt älskar mönstret på oket.
 

 Den perfekta koftan att ta en latte i.

 Den perfekta koftan att posera i.

Mönster och garn köpte jag via Bohusläns museum i slutet av sommaren förra året och jag har stickat på koftan sedan dess. Jag trodde att den stora utmaningen skulle vara oket, speciellt då jag valde att sticka fram och tillbaka (fortfarande för feg för att klippa) och när det är varv med aviga, räta och tre färger så går det inte fort. Men det var roligt! Resten av koftan, miljoner maskor i svart, runt runt och fram och tillbaka var snarare den stora utmaningen. Det var den mycket tråkiga delen det!

Jag följde mönstret till punkt och pricka på okdelen, men ärmarna valde jag att sticka runt på strumpstickor, för att minimera montering. För att få mörkgröna pärlemorsknappar på 13 mm med en skåra i mitten gick jag till knapp Carlsson och hittade rätt direkt.

Jag älskar min kofta, den är det finaste jag stickat och jag är så stolt att den är färdig. Vill du också sticka en? Läs mer här.


13 kommentarer:

  1. Koftan är fantastiskt fin och bilderna är snygga!

    SvaraRadera
  2. Den är så fin att jag blir nästan andlös, vilket arbete du lagt ner! Superimponerad!!!

    Tycker bilderna blev bra!

    SvaraRadera
  3. alltså den är verkligen helt magiskt fin!!! nu blev jag om möjligt ännu mer sugen på att starta min blå blomma =)

    SvaraRadera
  4. Så fin den blev, du kan verkligen vara stolt!

    SvaraRadera
  5. Fantastisk kofta och superfina bilder!
    Färgerna och mönstret på oket är magiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Jo färgerna och mönstret på oket är helt underbara, min favorit av bohuströjorna.

      Radera
  6. Emma, Blenda och Anna, tack för de fina orden, de uppskattas lite extra då det varit ett projekt som tagit nästan 8 månader att slutföra.
    Eddy, har du en ostickad blå blomma som bara ligger och väntar? Bara att starta upp, det kan ju ta lite tid att bli färdig :)

    SvaraRadera
  7. Den är verkligen superfin! Så fin så att jag är lite avis ;)

    SvaraRadera
  8. Den är verkligen superfin! Så fin så att jag är lite avis ;)

    SvaraRadera
  9. Alldeles underbar, och perfekta knappar som pricken över i:et!
    Jag är snart klar med oket på min skogsmörkret-kofta, men tycker inte att färgerna stämmer riktigt med din... Det som ser brunt ut på bilderna är mossgrönt på min, och den ljusaste mintgröna är mörkare och murrigare i min. Upplever du att dina bilder stämmer bra med verkligheten?

    SvaraRadera
  10. Och förresten - hur har du valt storlek? Jag har normalt sett en säker large, men tycker medium verkar stämma bättre med måtten. Det är ju en hel del att sticka, så jag är glad om jag slipper dra upp och göra om. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag köpte garnet till min tröja från Solsilke, på den tiden som man kunde göra det. Jag tycker att färgerna stämmer bra överens med verkligheten, iaf på min skärm. Det bruna är brunt så att säga. När jag kollar på andra bilder på nätet, så stämmer de väl överens med färgerna på min tröja.

      Storlekarna är STORA så du gör rätt i att gå ner en storlek. Speciellt ärmarna var väldigt stora, enligt mitt tycke och smak. Jag stickade min som en vanlig uppifrån och ner kofta, dvs allt i samma stycke, med rundstickor och strumpstickor, så det gick ju att prova allt eftersom. Också skönt att inte behöva pyssla med montering och sådant efteråt.

      Lycka till med din kofta, skogsmörkret är ju så underbart fin!

      Radera
  11. Tack för ditt svar!
    Lite konstigt att mina färger inte verkar stämma riktigt med dina. Har beställt via Bohusläns museum, men garnerna ska ju färgas omsorgsfullt för att stämma exakt.

    Skönt att få bekräftat att storlekarna är stora, tack! Nu ska det bli roligt att fortsätta med allt det svarta. Tror nog att jag gör som du och stickar allt i ett stycke.

    Sara

    SvaraRadera