måndag 26 maj 2014

Med förhinder del 2



Boven i dramat


Solen har skinit i helgen. Lite utestickning på altanen tänkte jag, det är grejer det! Som vanligt tog jag
en skål att lägga garnet i, så att det inte skulle rulla av och an. Så satt jag där, i stekande sol och stickade och njöt. Vad gott det luktar, tänkte jag, kanske är det någon granne som skall grilla? Och jag stickade på ytterligare några maskor, tills jag såg en liten rökpelare stiga från min garnskål. Snabbt som attan lyckades jag blåsa ut den lilla brasa som bildats i mitt fina garnnystan. Tydligen hade solens strålar reflekterats i skålen, och solens kraft koncentrerats så att det fått fyr på garnet. Inte en gång, utan två.

Långt in i garnnystanet hade branden letat sig, genom lager efter lager av garn. Jag fick klippa av och kasta bort, inspektera noga, men inte tillräckligt noga tydligen. För mitt i min stickning så upptäckte jag en instickad bränd tråd. Så det blev till att laga min kofta, innan den ens kommit av stickorna. Mycket retsamt och onödigt.

9 kommentarer:

  1. Men oj, vad tokigt! Det hade jag inte ens tänkt var möjligt.
    Annars låter stickning på altanen som en förträfflig helgaktivitet. Men utan bränt fingarn.

    SvaraRadera
  2. Haha, förlåt om jag skrattar men vad är oddsen att garnet antänds av solen? Himla trist förstås. Hoppas att det finns mer att tillgå. Det blir ju en historia att minnas om koftan sen.
    Tack för tipset om morötterna. Såklart det kan vara boven i dramat. Ska testa att så en gång till.

    SvaraRadera
  3. Allt är tydligen möjligt. Själv har jag en filtad skål från Clas Ohlson för mitt nystan så då är det bara mitt eget skinn som luktar bränt när jag glömmer bort att jag sitter i solen och njuter av stickning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde nog skaffa mig en sådan skål, det låter mer säkert än min pyromanskål.

      Radera
  4. Men, vad konstigt, hade jag aldrig kunnat förutse att DET skulle hända! Tur det gick så bra som det gjorde i alla fall!

    SvaraRadera
  5. Oj, det är ju så otroligt att det knappt känns sant. Vad tokigt! Men vad är det för fint garn du har eldat upp då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett nystan colinette Jitterbug som jag lyckades sätta fyr på....

      Radera
  6. Vilken grej! Det sista man tänkte kunde hända liksom. Tur att du hann rädda lite garn i alla fall!

    SvaraRadera