torsdag 22 maj 2014

Med förhinder

I går, efter jobbet åkte jag in till staden för lite fika och stickning med min (enda) stickvän. Efter två timmar av kaffe, prat och räta och aviga var jag nöjd och glad i hågen. Värre var det för vännen, för sällan har en stickning jävlats så mycket som hennes gjorde.

Hon hade kommit till cafét med en halv framsida till en kofta,  men var lite osäker på om storleken var rätt. Vi mätte och funderade lite, kanske skulle hon ta en storlek större ändå? Sagt och gjort, det fick repas upp. Men när det skulle läggas upp till ny framsida i en storlek större, så ser hon att de båda storlekarna innehåller samma antal maskor! Det var inte på framstycket som man ökade sin storlek tydligen. Ett halvfärdigt framstycke upprepat till ingen nytta.

Men det tar inte slut där. Snabbt läggs det upp samma antal maskor igen och det första varvet stickas utan problem, men ajajaj! En maska tappas sedan och det är omöjligt att rädda. Vännen vet inget annat råd än att repa upp igen.

Men det är faktiskt inte slut där heller. Nya maskor läggs upp, hon är tålmodig min vän. Vi stickar och pladdrar, men plötsligt utbrister hon  MEN ANNA!!! och då ser jag att hon tagit och stickat med fel ände. Alltså inte det garnet som går till nystandet, utan den garnstump som blir över när man lägger upp. Jag hoppas att det blir en färdig kofta för vännen någon gång, men jag har full förståelse för om hon lägger just den stickningen på hyllan ett tag.

5 kommentarer:

  1. Hittade precis till din fina blogg! Mycket inspiration fanns det här både vad gäller stockning om trädgård. :)

    SvaraRadera
  2. Stackars vännen! Jag har också gjort så någon gång, trott att jag räknat fel och i ilskan repat upp innan jag läst lite extra. Tråkigt men det händer, kanske man lär sig något av det :)

    SvaraRadera
  3. Åh, det där känns så retsamt och på något sätt som man varit där själv. Men det är tur att det ligger ett visst nöje i att sticka :)

    SvaraRadera
  4. Nämen! Hoppas hennes stickning slutar jävlas!

    SvaraRadera