fredag 10 oktober 2014

Inferno

Vi har haft ett inferno av det trevliga slaget här hemma. Ett tomatinferno.

I våras sådde jag några tomatfrön och av dessa blev det 11 tomatplantor. De planterades ut och maken lyckades slakta en planta med trimmern, så då var det bara 10 plantor kvar. Dessa plantor växte sig stora ock frodiga. Någon gång under sommaren var min lillebror hemma och klippte och pysslade lite med mina tomatplantor och sedan, helt plötsliga hade jag typ ett ton tomater.

Vi har ätit tomater i månader, så att det sprutar ur öronen. Jag har gett bort till släkt, vänner och grannar. Jag har kokat litervis med tomatsås och lagt i frysen. Ändå har jag lika mycket tomater kvar. I ett sista desperat försök att ta tillvara på det jag odlat har den nu kokats tomatmarmelad med ingefära i. Mycket ingefära och mycket mumsigt vill jag lova.

Nu orkar jag inte med mina tomater mer och väntar på att frosten skall komma och ta de som är kvar, så att jag med gott samvete kan hiva de på komposten. Nästa år blir det lite färre plantor.

5 kommentarer:

  1. Härligt med så stor skörd. Det är ju alltid roligare med ett överflöd än när man måste äta varje liten grönsak eller frukt med andakt.

    SvaraRadera
  2. Tomatinferno låter som den bästa formen av inferno! :)

    SvaraRadera
  3. Det problemet har jag aldrig haft ...

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken lycka med så många tomatplantor! Fast det är klart att man blir trött till slut också, haha.

    SvaraRadera