söndag 28 december 2014

Tomten var snäll

Tomten var snäll mot mig i år. Förutom en rejäl påfyllning på garnkontot kom han även med både necessär och sminkväska från favoriten Svenskt tenn. Till pojkarna kom han inte bara med julklappar, utan även med årets första snö.

Till dig som har tid över mellan röda dagar och lite klämdagssemester vill jag rekommendera dokumentären om Vivian Maiers livsöde. Se och njut! 

(Ok, här smiter det in lite bitterhet. Jag är ju sjuksköterska och arbetar således årets alla dagar, folk blir ju sjuka på julafton med. Maken har ett liknade schema. I familjen har vi pusslat med barnvakt, semester och föräldraledighet så att vi åtminstone kan lösa de dagar som barnomsorgen är stängd. Jul och röda dagar är mer liktydigt med problem än med långledighet för oss här hemma. Nu är det söndag och maken är på sitt jobb. Barnen är redan levererade till snälla faster och om några timmar går jag på mitt kvällsskift, men nu får det vara slut med självömkan för denna gången)


5 kommentarer:

  1. Tack för tipset om dokumentären om Vivian Maier, ska vid första bästa tillfälle leta upp den! Förra julen fick min dotter en fotobok om Vivian, otroligt fina bilder!

    Apropå att sticka nerifrån, eller uppifrån - jag tycker precis tvärtom mot dig, gillar bättre att sticka uppifrån eftersom jag inbillar mig att jag har mer kontroll då... :-) Som med Miss Watson, eftersom jag har bytt garn (och det där med att sticka provlappar, det funkar helt enkelt inte för mig; även om jag gör det så stämmer det ändå inte sen!) så vet jag inte riktigt om tröjan kommer att passa. Och det är svårare att prova och kolla när man sticka nerifrån, tycker jag! Men jag hoppas i alla fall att den blir roligare att sticka på när jag kommer till oket... :-)

    Själv hör jag till dem som jobbar kontorstider numera, så jag har det riktigt bra i perioder med helger och klämdagar i regel. Har dock släkt som jobbar inom vården, så det där med att alltid pussla med tider förstår jag väl. Fattar inte hur tex ensamstående med barn, eller familjer som inte har far- och morföräldrar eller andra närstående som kan ställa upp med barnvakt, fixar det! Måste ju vara ett stort stressmoment...

    Ha en fortsatt bra jul- och nyårshelg i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Jobbigt när båda har såna jobb. Jag är lyckligt lottad med att inte ens jobba när det är skollov fast det har ju också sina nackdelar med bestämd ledighet. Arbete överhuvudtaget är ju supertrist.

    SvaraRadera
  3. Haha, den pyttelilla snön vi fått räcker endast till snöbollar i ärtstorlek. :)

    Hoppas ni får vara lediga tillsammans vid ett annat tillfälle! Det blir lite klurigt med sådana yrken.

    Toppenfina julklappar förresten, Svenskt Tenn går inte av för hackor. God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. Älskar elefantmönstret, funderar på tabletter med samma mönster! Verkligen en snäll tomte som hälsade på hos er :)

    Börjar min första termin på sjuksköterskeprogrammet i januari, ser verkligen fram emot det men inte mot kommande jonglering av arbete och familj i framtiden. Men vill i nuläget troligen jobba som barnmorska på ungdomsmottagning eller mödravårdscentral och då är det mer vanliga arbetstider som gäller. Meeeen jag kanske blir sugen på något helt annat under utbildningens gång:) Vad jobbar du på för typ av avdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar inom hemsjukvården, kommunalt alltså. Bättre arbetstider och bättre lön än landsting. Jag gillar ju jobbet och har aldrig haft något mot att arbeta obekväma arbetstider, fören jag fick barn. Funderar även jag på mottagning eller likande, men det får vänta några år. Trivs för bra med friheten på mitt jobb för att byta.

      Lycka till med utbildningen, hoppas du skall trivas. Är det i Göteborg du skall plugga?

      Radera