onsdag 18 mars 2015

Filten



Trots att det var lite motigt och halvtråkigt, så blev den lilla filten färdig tillslut. I Maj skall jag ju bli faster för fjärde gången och det lilla brorsbarnet måste ju få något hemstickat av sin enda faster. Stickat, nyfödd och sommar är ju inte en helt ideal situation, så det var därför valet föll på en luftig filt.

Den färdiga filten mäter 107 x 72 cm. Mönstret är helt gratis och jag följde det nästan till punkt och pricka, den enda förändringen var att jag la upp 109 maskor istället för 123. 6 nystan av Sandnes merinoull gick det åt och då hade jag några meter kvar efter avmaskningen.

På det hela taget är jag supernöjd med resultatet. Färgen älskar jag, garnet är mjukt och gott. Stickningen var som sagt lite trist, men det får man nog räkna med om man stickar en filt i ett okomplicerat mönster. Nu är det bara för mig att luta mig tillbaka och invänta den lilla krabaten. Det är sällan jag är ute i så här god tid med en present.

1 kommentar:

  1. Jättefin, underbar färg och mönster.

    SvaraRadera