tisdag 21 april 2015

Arvegods


Jag har ärvt en koffert efter min faster. Utsidan är nött och sliten, men en liten lapp på sidan skvallrar om dess innehåll. "Slända" står det prydligt skrivet, men kofferten visade sig innehålla mer än så. Mängder av gammalt garn, stora nystan och små snuttar. Bitar av skinn och päls, stickor och ull. Noga förpackat, en hel hästsvans av människohår, som jag inte vet på vems huvud det suttit. Hon var pysslig min lilla faster och lät inget gå till spillo. Allt kunde man använda till något och mycket var det som sparades. Tyvärr har lådan stått i en lada allt för länge, det luktar gammalt och fukt om allt. Men nu är allt noga genomgånget, känts och klämts på, funderats över. Arvet får nu bevaras i minnet istället, men jag är glad att jag fick botanisera i fasters garnlåda (och kreativa värld) en liten stund.

3 kommentarer:

  1. Hej! Vad spännande med fasters koffert! Lite märkligt det där med människohår, men kanske hänger det samman med sockstickning? Jag skrev en gång för längesen ett inlägg om hur jag stoppade strumphälar, och då var det någon som kommenterade att när hon växte upp så var det någon äldre släkting som alltid stickade in några hårstrån i hälen! För att öka hållfastheten alltså.

    Min påskhelg (och faktiskt även helgerna både före och efter...) bestod av flyttbestyr! Er påsk, trots inställt firande, var ett mycket bättre sätt att spendera ledigheten på! :-)

    Ha det gott! /Blenda

    SvaraRadera
  2. fin koffert! kul att borra in sig i någon annans gömma!

    SvaraRadera
  3. fin koffert! kul att borra in sig i någon annans gömma!

    SvaraRadera