onsdag 29 april 2015

FO: Laminaria


 Nu är den både färdig och fotad, mitt drömprojekt, sjalen Laminaria. Ca 5 veckor tog det att förverkliga en stickdröm och nu är jag mer än nöjd.
 De sista varven kändes otroligt långa och de tog en evighet att sticka. Efter blockningen klarnade det varför, den är ju helt gigantisk!

Troligen blir det till att bära sjalen några varv runt halsen, det brukar ju bli så tillslut.

Sjalen är stickad i Kampes entrådiga ullgarn och det gick nog åt ca 150 gram. Under hela stickningen trodde jag att jag stickade på stickor 4,5, men tji fick jag eftersom att jag använt stickor 4. (Tur det, annars hade den blivit ännu större) Just nu känner jag mig säker på att jag aldrig skall sticka en spetssjal igen, men vem vet vad framtiden bär i sitt sköte.

7 kommentarer:

  1. Så vacker den blev, och så stor! Såhär på Valborg får den med sin sprakande färg att tänka på ett majbål :)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vacker och underbar färg.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för fina kommentarer! Efter allt arbete jag lagt ner på sjalen värmer lite fin respons extra mycket.

    SvaraRadera
  4. Så himla fin! Den är fantastisk, och färgen är kanonfin mot ditt hår! Är sjukt imponerad av hantverket.

    Jag ska också göra en Laminaria, eller möjligtvis en Swallowtail, så småningom. Jag ska bara stöka undan en miljon (eller åtminstone en handfull) andra projekt först! :-)

    SvaraRadera
  5. Den är helt fantastisk! Jag har blivit lite skrämd av den, all spets, men den är ju så fin. Kanske kan jag också våga.

    SvaraRadera