söndag 12 april 2015

Full fart framåt

Det går framåt med min sjal. Jag har funderat lite på vad som  avskräckte mig första gången jag såg mönstret och vad man egentligen behöver kunna, för att sticka en spetssjal. Min första tanke var naturligtvis att man måste kunna läsa och förstå mönstret, men efter att varv lagts till varv har jag insett något som är viktigare.

När jag stickade min första spetssjal kommer jag ihåg att jag satt och räknade maskorna och jag var lika glad varje gång jag kom till slutet och upptäckte att antalet maskor stämde. Jag kunde förstå och läsa mönstret, men jag var för orutinerad för att kunna läsa av själva stickningen. Nu har jag några års intensivt stickande bakom mig och upptäcker genast om något inte stämmer, om det blivit en maska för mycket eller för lite. Jag har stickat drygt hälften av sjalen och nästa vecka skall ägnas åt intensivt stickande, för nu vill jag ha sjalen färdig. Mönster och garn till nästa projekt ligger redan färdigt och bara väntar.

1 kommentar:

  1. Det är så skönt när man kan släppa det där räknande och man bara ser hur det ska vara och man ser om det är som det inte ska vara. Då kan man inte förstå att man inte kunde se det innan :p

    SvaraRadera