fredag 22 maj 2015

120

Hur kommer det sig att det ligger 120 tyglappar på mitt köksgolv? Naturligtvis finns det en förklaring till även detta.

1. Lillkillen är sjuk och jag är således hemma och tar hand om den lilla stackaren.
2. Jag ville göra något nyttigt, så jag började rensa bland pojkarnas gamla kläder.
3. Hittade en massa trasiga, slitna och alldeles underbara barnkläder, proppfulla av minnen och kärlek.
4. Kunde ju inte behålla allt, men ville ändå spara på det.
5. Klippte upp kläderna i 120 stycken lappar (pust och stön) och funderar nu på hur 17 jag skall få ihop detta. Alla bitar är i trikå i olika kvalitet och olika grad av slitning. Förstår ju att det inte blir ett skönhetsprojekt direkt, men jag hoppas på att ytterkanterna kan bli jämna i alla fall.

6 kommentarer:

  1. Vilket minnestäcke!
    Jag har aldrig sytt ett lapptäcke med trikå men jag skulle (om det ska fodras) testa att sy ihop med smal sicksack ex stygnlängd 2 mm stygnbredd 2 mm.
    Först skulle jag sy ihop alla rutor två och två till rektanglar med två rutor.
    Två sådana rektanglar skulle jag sy ihop till en kvadrat med fyra rutor.
    Två sådana kvadrater skulle jag sen sy ihop till en rektangel med åtta rutor.
    osv
    Jag tycker att det går lättare att få det snyggt om man skiftar mellan "kvadrater" och "rektanglar" än om man tex syr ihop alla rutor till långa remsor som sen ska sys ihop.
    Lycka till!
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för dina tips och råd, de uppskattas verkligen av en synovis som mig. Nu "råkade" jag sy ihop alla lappar genom att sy remsor. Blev ju ojämnt, men det gör inte så mycket faktiskt. Läste ditt svar lite för sent.

      Nu är problemet att få till fodring och bakstycke. Jag har redan misslyckats en gång, så nu får jag ta och tänka till lite. Funderar på om det bästa är att sy på en kant av mer stabilt tyg?

      Radera
    2. Hej igen!
      Jag är kanske sent ute nu men jag skulle nog struntat i att ha någon särskild kant. Hade klippt bakstycke och "vadd" i samma storlek som ovansidan och lagt ovansida och bakstycke räta mot räta och sen lagt "vadd" underst , nålat mycket längs kanterna och sytt ihop runt om (en öppning att vända i behövs förstås mitt på någon sida). Efter att jag vänt hade jag nog sytt ihop öppningen för hand och med hjälp av lite grövre garn ex virkgarn i bomull knutit ihop täcket/filten i ganska många "lappars hörn".
      Knutarna gör man genom att sticka en nål med garn genom tyg, vadd och baksida och sedan upp igen och så knyter man ihop trådarna med en knut. Klipper av garnet en eller två cm ifrån.
      Vet att jag knutit ett blått täcke med rött garn vilket blev ganska snyggt.
      Lycka till!
      Hälsningar Fröken Slöjd
      Ps. Vill man ha ett mer samlat intryck av täcket hade jag nog sytt på enfärgade remsor runt om på ovansidan innan jag klippt till vadd och baksida. Ds

      Radera
  2. Spännande med lapptäcke av trikå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns inte så spännande just nu...mest bökigt faktiskt. Hoppas på att få ihop det tillslut.

      Radera