torsdag 25 juni 2015

Nappträdet

 1 maj 2012 var det dags för stora killen att sluta med nappen. Vi begav oss till nappträdet i Slottsskogen i Göteborg och känslan var nästan magisk. Ett stort träd med ganska liten egen livsgnista, alldeles proppfull med nappar, snuttefiltar och hälsningar från små krabater. Sonen förstod givetvis vad det handlade om, han hängde snällt upp sina nappar, sa hej då och så var det bra med den saken för hans del. Själv har jag burit med mig minnet av nappträdet i hjärtat. Det var en stor dag för mig som mamma. Lilla killen skulle bli stor. Som mamma förstod jag att alla andra nappar i trädet också hade tillhört ett barn med en mamma, som kände precis som jag.
För några veckor sedan var det dags för lillkillen att sluta med nappen. Målet var naturligtvis självklart. Nappträdet i slottsskogen, där den magiska känslan skulle infinna sig, trädet som var översållat med nappar. Så vi gick dit. Barnen var med på noterna. Och vi gick och vi letade. Vi googlade och kollade kartor. Vi sökte i minnet. Visst skulle det vara här?  Var det inte här vi var sist?

För ingenstans fanns det magiska, av nappar proppfulla trädet att finna. Det var tydligen så att någon (kommunen eller slottsskogsvakter eller vem det nu var) inte gillade trädet och rensade upp hela stöket och böket. Napparna var borta, för att inte se skräpigt ut (antar jag). Marken, som tidigare hålls fri från sly, var nu igenväxt och i trädet hängde ett endaste snöre med nappar på. Lillkillen hängde sina bredvid och var nöjd, så var det inte mer med den saken för hans del. Men för mig som mamma, känns det ledsamt. Vem som bestämt att napparna skall bort vet jag inte, varför vet jag inte heller. Nappar i ett gammalt träd i slottsskogen är ju inte direkt som hänglås som knäcker en bro i Paris. I mitt sinne finns det helt enkelt ingen anledning att förstöra en så speciell plats. Tråkigt är det, men nu hänger det i alla fall två uppsättningar nappar där och väntar på nästa barn som är redo att ta språnget (om de inte redan blivit bortstädade förstås).

2 kommentarer:

  1. Det finns ett nappträd vid Slätta Damm, Hisingsparken. Det rensar sig själv när det blåser, napparna sitter inte fast så bra.

    SvaraRadera
  2. Hej! Det vad jag och min son Loke som startade detta Nappträd i Slottskogen.
    Vi hängde upp hans nappar och tog en av hans tågbanedelar och skrev nappträdet på den. Några månader senare vad det fullt med nappar där, superkul. Tips till alla där ute som har barn som skall sluta med nappen, STARTA ETT NYTT NAPPTRÄD. Ta samma träd eller ett i direkt närhet.

    Lycka till alla barn!!

    Jonas

    SvaraRadera