tisdag 11 augusti 2015

Man måste ju få lov att ändra sig

Jag har försökt mig på magic loop ett flertal gånger, och även om jag inte tyckt att själva tekniken varit svår att behärska, så har jag aldrig riktigt fastnat för den. Jag älskar mina strumpstickor och kan sticka både mycket och fort på dem. Varför krångla till något som funkar liksom?

Men så hände det, jag stickade en tröjärm i halt garn och fick problem med maskor som ideligen gled av stickorna, i takt med att ärmen blev bredare och bredare. Goda råd var nu dyra och det enda rådet jag hade till mig själv var att byta från strumpstickor, till magic loop. Helt nöjd var jag sannerligen inte, men efter bara tre varv kände jag mig bättre till mods, det flöt ju på riktigt fint det här. Så jag har nu officiellt ändat mig, jag gillar den magiska loopen! (Men mina älskade strumpstickor kommer nog att användas ändå när det passar)

6 kommentarer:

  1. Jag tycker strumpstickor är spretiga, men det är väl ovanan. Nu håller jag på med vantar som ska tovas, då är det tjocka stickor som ska till (nr 6) och så tjock rundsticka har jag inte. Så nu kämpar jag med strumpstickor. Förutom att maskor kan ramla av, så finns risk att hela stickan glider ur och ramlar ner mellan brädorna på verandagolvet. Vilka problem man har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo strumpstickor kräver ju lite övning. Hoppas du lyckas hålla stickorna rätt i handen, så du inte förlorar någon. Det är ju riktigt förargligt när man förlorar en av dem. (Har jag gjort några gånger)

      Radera
  2. Att kunna ändra sig är en fin egenskap, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Det är superbra med magic loop när man exempelvis tar med sig stickningen till olika platser. Jag stickar just nu koftärmar på en 100 cm lång rundsticka bara för att de andra rundstickorna i den storleken var upptagna och jag inte orkade byta... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo precis, stickningen är mycket säkrare med magic loop och det är ju så mycket lättare att prova vet man stickar.

      Radera