torsdag 31 december 2015

Stickåret 2015

 Under 2015 genomförde jag en stickdröm. Under många långa år hade jag varit sugen på att sticka en  Laminaria. Jag hade sett den på bild och tyckte att det var det vackraste jag någonsin sett och tänkte länge att jag kan aldrig sticka något så perfekt och fulländat, men det gjorde jag! En och en halv månad tog det och en hel del blod, svett och tårar. Jag stickade min i Kampes 1-trådiga ullgarn i en perfekt höströd färg.

2015 präglades av misslyckande på stickfronten, det var inte mycket som gick min väg. För att inte strö salt i mina sår så skall jag inte gå in närmare på alla, men mest besviken är jag över min Nancy, som bara hade oket kvar (dvs den roliga stickningen) när jag gav upp efter att ha stickat fel typ 10000000000 gånger. Sockan Anna är ett annat misslyckande. Insåg efter en halv socka att jag gjort fel, skulle repa upp, då blev det ju bara en massa småtrådar och nu vågar jag inte börja om igen ifall garnet inte skulle räcka till ett par nya. De ligger fortfarand i stickhögen och väntar på att bli gjorda, jag måste bara komma på hur.
 
 Fyra tröjor/koftor lyckades jag i alla fall färdigställa. Året började med en Ramona, tätt följd av en lady Marple. Sedan gick det segt och trögt i flera månader. Under hösten kom jag igång igen och stickade enkla och okomplicerade saker, för att få upp självförtroendet lite. Det blev en variation på Skappelgensern, den perfekta hösttröjan. Årets sista tröja blev en riktigt lyckad stickning, jag har sällan haft på mig något så skönt och i sin enkelhet fint plagg. Både mönster och garn kommer från Sandnes.

Jag fick under året en liten brorson till och han har naturligtvis fått lite smått. En babyfilt, en liten kofta och sedan en  Baby sophisticate i julklapp. Jag kan inte förstå att jag inte upptäckt detta mönster innan, Snabb och enkel stickning, med ett fint resultat. Nästa gång någon skall få smått blir det absolut en till.

Det var mitt stickår 2015. Inte mycket stickat med andra ord, men jag har stora planer för 2016! Ett av mina nyårslöften är nämligen att sticka en arantröja till mig själv.

 
Gott nytt stickår på er alla!
 

3 kommentarer:

  1. Sjalet du har strikket var virkelig flott! Så fint at du fikk strikket det siden du har tenkt på det så lenge. Det fine babyteppet falt mine øyne på, det var utrolig fint! Håper du får mange fine strikkestunder i det nye året:) Birgitte

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du stickat under året, hoppas att du hunnit med en del under julledigheten. Jag sitter som bäst med Symtom & tecken tenta-plugg sen är det praktik som gäller. Hoppas vi kan ses och sticka någon gång under den här terminen!

    SvaraRadera
  3. Så mycket du har lyckats åstadkomma under året. Den där sjalen är så himla vacker.

    SvaraRadera