fredag 1 april 2016

Hål till hel


För många år sedan stickade jag en mössa till min lillebror. Den har varit välanvänd, men i höstas fastnade mössan i något och det blev ett hål. Jag är inte van vid att laga stickade plagg, mest för att de inte brukar gå sönder. Undantaget är naturligtvis sockhälar, men då är det ju bara att laga på, funktionen styr och det gör ju inget om lagningen syns. Men nu skulle jag alltså laga ett hål som syns.

Det var en hel del avslitna trådar som behövde fästas och av mina tusentals (nåja) gråa garnnystan var det inget som hade den rätta nyansen. Men lillebror har tjatat på mig om att bli färdig. Eftersom att vi skall träffas i dag kände jag pressen på mig att bli färdig. Jag struntade helt enkelt i den lilla nyansskillnaden och stickade ihop det som var sönder. De lösa trådarna knöt jag ihop och hoppas det håller sig. Allt som allt tog det nog 30 minuter och även om resultatet är långt ifrån perfekt, så kan man nu använda mössan igen.

Jag tycker inte om slit och släng, när jag köper något vill jag att det skall hålla i många år, helst livet ut om det går. Med den inställningen måste jag nog bli både bättre och snabbare på att laga saker.

2 kommentarer:

  1. Rätt inställning. Jag har inte heller lagat mycket stickade grejer. Skulle nog behöva läsa på innan jag gjorde det för att det skulle se bra ut.

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog inte sett att det var lagat om jag inte hade läst :) Min sambo har en trasig mössa men eftersom det är en köpemössa har jag inte fått samma instinkt att laga den :P

    SvaraRadera