onsdag 8 juni 2016

Där ute

 Jag är absolut ingen odlingskunnig person och jag tycker att det är lite lagom kul. Men det är ju så gott, så gott och så tillfredsställande att kunna gå ut i sin egen trädgård och plocka sin egen mat att jag bara inte kan låta bli att peta ner lite frön och annat varje vår. Precis utanför dörren som går från altanen in till köket har jag en odlingslåda med dill, persilja, sallad och spenat. Det som man använder ofta och vill ha nära till med andra ord.
 Jordgubbarna ser ut att bli många i år. Vis av erfarenhet från tidigare år, så vet jag att våra få plantor kommer att förse oss med jordgubbar i många månader.
 I de större odlingslådorna ligger fokus på enkla, ätbara  saker, som tål att man reser bort en vecka eller så. Ärtor, rödbetor, morötter, rädisor, lök, palsternacka och potatis blir det. Jag vattnar när det blir torrt och gödslar en gång om året, det är allt. Ingen gallring eller ogräsplockning, det som kommer upp, kommer upp.
 I rabatten är et en fullkomlig explosion av blommor och dofter. Det är förra ägarna som anlade den och jag gör inte mycket med den. Jag låter den växa bara, blommor är finast när de är lite yviga och vilda tycker jag.
Med ett gott skratt och lite ironi så skapade vi en fin installation på ett gammalt plommonträd som vi var tvungna att ta ner. Något med det hela får mig att känna mig som om jag vore 80+ typ och varje gång jag får besök känner jag ett behov av att förklara blomkrukans placering.

1 kommentar:

  1. Fast du är ju visst bra på att odla med tanke på resultatet! Min sallad ser ut som små ynkliga fjun i år och jag fattar inte varför. :)

    SvaraRadera