måndag 6 juni 2016

Det var ett tag sedan.....

 Livet har sannerligen bjudit på utmaningar denna vår. Alla måsten har varit så många, att allt det som är roligt har fått stryka på foten. I fredags firade klassen att terminen äntligen var slut, med öl ute i det fria i Göteborg, under en strålande sol. Men resan dit har varit lång. Energin har mobiliserats och portionerats ut där den behövts som mest. Men nu kan jag stolt säga att jag klarade termin två av distriktssköterskeutbildningen. Inte ens en liten tenta ligger och släpar någonstans. Men det är inte på skolan som mitt stora fokus legat.

Jag har sagt hejdå till det huset jag är uppväxt i. Huset är nu sålt och det är blandade känslor naturligtvis. Det har städats, röjts, fördelats och sålts saker till höger och vänster och processen har varit både krävande på energi och tid. Sedan jag flyttade från Karlstad för 12 år sedan, har jag aldrig tillbringat så mycket tid där som nu.

 Valborg firades ute på ön. Inget strålande väder, men en välbehövlig paus. Där ute finns det absolut inget man måste göra, tillvaron blir helt luststyrd. Barnen leker och upptäcker skogen, marken och vattnet.
 Naturligtvis är det inte valborg utan eld.

 Sista delen av terminen var det dags för fem veckors praktik och det är så vansinnigt svårt att vara student när man är van att arbeta helt självständigt. Det är svårt att hela tiden vara glad, nyfiken, interesserad av allt och ständigt vara på. Men det gick det med och vardagen byttes åter mot en tur ut till ön.
 Med strålande sol denna gången, kunde jag njuta av stickning vid Vänerns kant, medan barnen badade i det svinkalla vattnet. Jag har en reservstickning liggande i stugan, en sådan man tar till när man inte har något med sig. Raggsockar blir det, av något slibbigt syntetgarn.
Så njöt vi av lugnet och stillheten och värmen hela helgen, tills det var dags att åka hem igen.

Framför mig ligger ett långt sommarlov. Jag har valt att inte jobba fören i augusti, så äntligen får jag lite välbehövlig vila. Nu är det dags att komma ikapp med allt som hänt det senaste halvåret. Det är dags för att återfå lust till livet, läsning, stickning, blogg och allt annat som försakats.

2 kommentarer:

  1. Kul att se att du är tillbaka! Skönt att du klarat alla tentor fram till nu. Grattis till det!

    SvaraRadera
  2. Sunt att du inte ska jobba i sommar när du har haft en sådan jobbig vår.

    SvaraRadera