söndag 23 oktober 2016

Pyssel

 Om mina barn själva får välja, så föredrar de telefon, ipad och tv framför annat nio gånger av tio. Oftast blir det upp till mig som vuxen att begränsa tiden framför skärmen. Jag försöker att ge barnen alternativ till spelandet och ibland lyckas jag faktiskt riktigt bra. Stora killen på 8 år testade stickdockan för första gången i går. På bara några minuter blev han både duktig och interesserad. Lillkillen på 4 fick göra en egen boll, även det mycket uppskattad och på en lagom svårighetsnivå.

 En annan gång förvandlade vi en tom pralinask till ett akvarium. Ett fina sammarbete mellan mor och barn, full koncentration och skaparlust under två timmar.

Pärlplattor är annars det självklara valet. Eller pärla, som man tydligen säger nu. Kommer inte ihåg det ordet från när jag själv var liten, men å andra sidan så sågs det som en lyx att få stryka sina färdiga pärlplattor på den tiden. Oftast skulle pärlorna plockas av och användas igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar